۱۳۹۱ آذر ۳۰, پنجشنبه

تئوری آنارشیستی: یا ازش استفاده بکن یا از دستش بده/ ای یان مک کی- قسمت پنجم

 تئوری آنارشیستی(*): یا ازش استفاده بکن یا از دستش بده
نوشته : ای یان مک کی
قسمت پنجم
ترجمه : پیمان پایدار

انقلاب روسیه
این شناخت نهایتا در انقلاب 1917 روسیه بدست آمد و در کتاب  دولت و انقلاب لنین بیان گردید-اثری که کاملا به تحریف آنارشیسم می پردازد(و مارکسیسم, اما این بحثی دیگریست ). این را می توان از این واقعیت ناهنجار مشاهده کرد که بیشتر آن چیزی را که در آن به "مارکسیسم" نسبت میدهد برای اولین بارتوسط باکونین تشریح گردیده بود . برای مثال , شوراها شباهت آشکاری به بحث باکونین دارد که می گوید " اتحاد تمام انجمنهای کارگری" به معنای"تشکیل کمون "میماند و با منوط بودن نمایندگان به "حکم الزام آور... پاسخگو و قابل فسخ ".همان را می توان در مورد ضرورت بهم پیوستن شوراها به همدیگر ,از میلیشیای( نیروی شبه نظامی) کارگری, برای دفاع از انقلاب گفت (34), و الی آخر .

با این حال ,در کنار تائید بینش مثبت آنارشیسم از انقلاب اجتماعی انقلاب روسیه همچنین مهر تائیدی به نقد ما از مارکسیسم زد . بلشویسم در قدرت به سرعت تبدیل شد به دیکتاتوری بر سر پرولتاریا . این نمی بایست خیلی تعجب بر انگیز باشد, چرا که لنین بسیار روشن در سال 1917(و قبلش) از اینکه هدف بدست گرفتن قدرت برای حزب بود سخن گفته بود .در واقع , اولین حرکت بلشویکها خلق قدرت مدیران بلشویکی بر سر شوراها بود. خلاصه, دولت و انقلاب (35) شب را به صبح نرساند.

 با حزبشان بر سر قدرت , ایدئولوژی بلشویک ها حال نقش کلیدی بازی میکرد و سیاستهایشان شرایط بد را خیلی ,خیلی بدتر نمود . واقعیت قدرت دولتی نتیجه اش آن شد که بلشویک ها به سرعت از توده ها ایزوله گردنند . از بالا تا پائین , مدیران    شوراها به انباشت هر چه بیشتر قدرت اقدام میکردند . برای حفظ موقعیتشان , بلشویکها با تقلب در حوزه های انتخاباتی/ پر کردن شوراها - منجمله پنجمین کنگره تماما- روسی، که به تکذیب حق اکثریتی اس آرهای چپ (**) انجامید , دست زدند . وقتی هم که تقلب در حوزه ها ممکن نبود , آنها به سادگی و به زور به منحل کردن هر شورائی که غیر بلشویکها اکثریت را در دست داشتند (***) اقدام میکردند .

اقتصاد نیز با مدیریت بد بوروکراسی جدید (التاسیس -مترجم) سقوط کرد . همانطور که آنارشیستها پیش بینی کرده بودند,اقتصاد توسط انقلاب دچار وقفه شد, (36) اما اخطار ما مبنی بر" نامطلوب " بودن در به اجرا گذاردن اقتصاد توسط یک " حکومتی قویا متمرکز " و "بطور افراطی تخیلی"(نقل کرده باشم از گروپوتکین (37)) نیز مورد تائید قرار گرفت . در یکی از اساسی ترین آنها، ساختار متمرکز ایجاد شده توسط بلشویک ها حتی نمی دانست که چند تا محل های کاری را مدیریت میکنند ! کوتاه سخن , بلشویکها به باز تولید مشکلات کمون(پاریس-مترجم) اما در مقیاس بسیار بزرگتر, دست زدند .

رژیم بلشویکی نقد باکونین بر دید مارکس از دیکتاتوری پرولتاریا را ثابت کرد ,همانطور که سوسیال دموکراسی بحث باکونین از نتایج رفرمیستی انتخاباتی را به اثبات رساند.(38) حالا, اگر مارکسیسم علم میبود , پس قطعا این نتیجه را می پذیرفتند که حق به جانب آنارشیسم بوده و نه مارکسیسم . اما ,البته ,مارکسیسم ایدئولوژی است و نه علم .

ادامه دارد : پیمان پایدار
***************************

(*) Anarchist Theory: Use it or Lose it / BY: Iain McKay(One of the five Collective members of A.S.R : Anarchist
 Syndicalist Review) # 57,Winter 2012 یکی از5 عضو کلکتیو( محفل) ' بازنگری آنارکو- سندیکالیستی' در آمریکا
(34)نه خدایان, نه اربابان : مجموعه آثاری از آنارشیسم- تدوین دانیل گرین ,آ ک پرس 2005 ,صفحات 181 و 182
میبایست گفته شود,باکونین از سال 1848 رهرو پرودون بود
No Gods , No Masters : An Anthology of Anarchism(Daniel Guerin,ed),AK Press,2005,pp.181-2
(35)بخش اچ.3.3 از آنارشیست اف آ کیو(*) به بحث لنین در مورد نیاز مبرم قدرت حزب میپردازد در حالی که در قسمت اچ.11.3 به بازنگری وقایع از جانب ترتسکی در رابطه با بدست گرفتن قدرت توسط  بلشویکها در سال 1917 میپردازد. (*)An Anarchist FAQ
(**)Left-SRs / (***)فقط کافیه یک نگاه به احزاب م.ل از دوران لنین تا به امروز در دنیا بیاندازید تا ببینید که آب از آب تکون نخورده: مترجم
(36) کتاب  فتح نان باکونین, صفحات 69 - 70 و 72 - 73 Conquest of Bread(Elephant Edition,1985),pp.69-70 ,pp.72-3
Act for Yourself : Articles from Freedom 1886-1907برای خودتان عمل کن: مقالاتی از مجله آزادی
(37) کتاب فتح نان باکونین, صفحات 82 - 83

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی