۱۳۹۲ دی ۳۰, دوشنبه

"یک خطر عمده تر باورهای غیرقابل اثبات، وسوسه دفاع از آنها با توسل به خشونت است. انسان ها به باورهایشان وابسته می شوند، چرا که صحت آن باورها منعکس کننده شایستگی شان است، آنها را مرجع قدرت می کند، و ادعای رهبر بودن شان را مستدل می کند.

باورهای یک فرد را که به چالش بکشید در واقع شرافت، اعتبار و قدرت ش را به چالش کشیده اید. و وقتی آن باورها بر چیزی جز ایمان استوار نشده باشند، به شکلی مزمن در مقابل چالش ها شکننده اند. ...


هیچ کسی از اینکه این باور که سنگ ها به جای به هوا رفتن به زمین می غلتند به چالش کشیده بشود ناراحت نمی شود چون همه با چشم خودشان می توانند آن را مشاهده بکنند.

ولی باورهایی از این قبیل که انسان ها با گناه زاده می شوند، خدا در بدن سه شخص بوده یا اینکه علی مقدس ترین انسان بعد از محمد است اینطور نیستند.

وقتی انسان ها زندگی شان را بر پایه این باورها سازمان می دهند، و بعد انسان های دیگری را می بینند که بدون باور داشتن به این چیزها، زندگی راحتی دارند (یا از آن بدتر، صحت این باورها را با سند و منطق رد می کنند)، در معرض این خطر هستند که در نظر دیگران، احمق به نظر برسند.

از آنجا که یک باور ایمانی را نمی شود برای شکاکین توجیه کرد، مومنین مستعد این هستند که در واکنش به این ناباوری، با غصب پاسخ بدهند و تلاش بکنند هر گونه بی احترامی به باورهایشان را نابود بکنند."

برگرفته از کتاب "فرشتگان نیکوی خوی ما" - استیون پینکر - (زبان شناس، روان شناس تجربی، دانشمند علوم شناختی کانادایی-آمریکایی و نویسنده کتابهای معروف علمی است)
برگردان:دانیال جعفری / فرستنده: جهان بی مرز
بعاریه گرفته شده از صفحه:کانون اگنوستیک ها و آتئیست های ایران

A broader danger of unverifiable beliefs is the temptation to defend them by violent means. People become wedded to their beliefs, because the validity of those beliefs reflects on their competence, commends them as authorities, and rationalizes their mandate to lead. Challenge a person's belief, and you challenge his dignity, standing, and power. And when those beliefs are based on nothing but faith, they are chronically fragile. No one gets upset about the beliefs that rocks fall down as opposed to up, because all sane people can see it with their own eyes. Not so for the belief that babies are born with original sin or that God exists in three persons or that Ali was the second-most divinely inspired man after Muhammad. When people organize their lives around these beliefs, and then learn of other people who seem to be doing just fine without them - or worse, who credibly rebut them - they are in danger of looking like fools. Since on cannot defend a belief based on faith by persuading skeptics it is true, the faithful are apt to react to unbelief with rage, and may try to eliminate that affront to everything that makes their lives meaningful.

-The Better Angels of Our Nature, Steven Pinker
See More
یک خطر عمده تر باورهای غیرقابل اثبات، وسوسه دفاع از آنها با توسل به خشونت است. 

انسان ها به باورهایشان وابسته می شوند، چرا که صحت آن باورها منعکس کننده شایستگی شان است، آنها را مرجع قدرت می کند، و ادعای رهبر بودن شان را مستدل می کند. 

باورهای یک فرد را که به چالش بکشید در واقع شرافت، اعتبار و قدرت ش را به چالش کشیده اید. و وقتی آن باورها بر چیزی جز ایمان استوار نشده باشند، به شکلی مزمن در مقابل چالش ها شکننده اند. 

هیچ کسی از اینکه این باور که سنگ ها به جای به هوا رفتن به زمین می غلتند به چالش کشیده بشود ناراحت نمی شود چون همه با چشم خودشان می توانند آن را مشاهده بکنند.

ولی باورهایی از این قبیل که انسان ها با گناه زاده می شوند، خدا در بدن سه شخص بوده یا اینکه علی مقدس ترین انسان بعد از محمد است اینطور نیستند.

وقتی انسان ها زندگی شان را بر پایه این باورها سازمان می دهند، و بعد انسان های دیگری را می بینند که بدون باور داشتن به این چیزها، زندگی راحتی دارند (یا از آن بدتر، صحت این باورها را با سند و منطق رد می کنند)، در معرض این خطر هستند که در نظر دیگران، احمق به نظر برسند. 

از آنجا که یک باور ایمانی را نمی شود برای شکاکین توجیه کرد، مومنین مستعد این هستند که در واکنش به این ناباوری، با غصب پاسخ بدهند و تلاش بکنند هر گونه بی احترامی به باورهایشان را نابود بکنند.

برگرفته از کتاب "فرشتگان نیکوی خوی ما" - استیون پینکر - (زبان شناس، روان شناس تجربی، دانشمند علوم شناختی کانادایی-آمریکایی و نویسنده کتابهای معروف علمی است)

برگردان:دانیال جعفری / فرستنده: جهان بی مرز 

A broader danger of unverifiable beliefs is the temptation to defend them by violent means. People become wedded to their beliefs, because the validity of those beliefs reflects on their competence, commends them as authorities, and rationalizes their mandate to lead. Challenge a person's belief, and you challenge his dignity, standing, and power. And when those beliefs are based on nothing but faith, they are chronically fragile. No one gets upset about the beliefs that rocks fall down as opposed to up, because all sane people can see it with their own eyes. Not so for the belief that babies are born with original sin or that God exists in three persons or that Ali was the second-most divinely inspired man after Muhammad. When people organize their lives around these beliefs, and then learn of other people who seem to be doing just fine without them - or worse, who credibly rebut them - they are in danger of looking like fools. Since on cannot defend a belief based on faith by persuading skeptics it is true, the faithful are apt to react to unbelief with rage, and may try to eliminate that affront to everything that makes their lives meaningful.

-The Better Angels of Our Nature, Steven Pinker



 

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی