روزنامه بریتانیایی اندیپندنت در گزارشی نوشت انقراض ۳۳ زبان اروپایی را تهدید می‌کند که از این میان ۱۳ زبان در آستانه انقراض قرار دارند.

این روزنامه در گزارش خود به اطلاعاتی استناد کرده که در سایت گردشگری بین‌المللی Guero منتشر شده است. این سایت دو مجموعه از زبان‌های اروپایی را نام برده که یکی از آن‌ها، شامل زبان‌هایی می‌شود که در آستانه انقراض قرار دارند. مجموعه دوم هم زبان‌هایی را در بر می‌گیرد که خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند.

سایت Guero نوع جدیدی از گردشگری را پیشنهاد می‌کند که گردشگری زبانی است. هدف از این پیشنهاد جلب توجه به زبان‌هایی است که خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند و همچنین پشتیبانی از مردمانی است که همچنان از این زبان‌ها استفاده می‌کنند.

لهجه «هوچی» زبان آلمانی از جمله زبان‌هایی است که در آستانه انقراض قرار دارد. مجموعه کوچکی از آلمان های ساکن شهر کوچیوی در اسلووانی، به این زبان سخن می‌گویند.

هم‌اکنون تنها ۶ نفر به زبان گالیتس که سابقا زبان ساکنان غرب اوکراین بود سخن می‌گویند. ۲۰ نفر هم به زبان «فود» سخن می‌گویند که در منطقه کینگیسیب در لیننگراد روسیه ساکن هستند.

این فهرست شامل ۸ زبان محلی در فرانسه، ۴ زبان در بریتانیا و ۳ زبان در سوئد است. علاوه بر زبان‌های دیگری در کراوسی، بلغارستان، ایتالیا، یونان، آلمان، فنلاند. نروژ و لاتیوی.