نه بر مرده ، بر زنده باید گریست
٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭
اگر بخواهیم دلایل خشونت در اسلام را بررسی کنیم باید نظری به ریشه این خشونت در صدر اسلام بیاندازیم ٠ بنا بر مستندات تاریخی ، رسول الله مردی بسیار کینه توز بودند و اگر کسی کوچکترین صحبتی میکرد که به ایشان برمیخورد ، با شدیدترین عکس العمل برخورد کرده و دستور قتل وی را صادر میکردند٠ نمونه هایی از آنها ، یکی داستان قتل "عصما دختر مروان" ، زنی شاعر با سه فرزند بود که شعری در باب ظاهر شدن محمد ، و دستورات حرام و حلال او سروده بود ٠ کوچکترین فرزند "عصما" کودک شیر خواره بود که فرستاده ای در نیمه شب ، کودک را از مادر جدا کرده و خنجر در سینه آن زن شاعر فرو کرد ٠٠٠ نمونه دیگر "ابی عفک" بود ، پیرمرد سالخورده ایکه اسلام نپذیرفت و بر ضد رسول شعر میسرود و حکم قتلش صادر شد ٠٠٠ و دیگری "نذربن حارث" که داستانهای خداینامه های پارسی را بزبان عربی ترجمه میکرد و برای اعراب میخواند ٠ وی طرفداران بیشتری از رسول داشت و بقدری مشهور شد که در قرآن از وی سخن گفته شده٠٠٠ رسول الله تحمل شنیدن انتقادات او را هم نداشت و دستور نابودی او را صادر کرد٠٠٠نمونه دیگر خشونت رسول ، رفتارش با آن چند نفری بود که شترهای حضرت را دزدیده بودند ، آن گروه نه تنها مورد بخشش واقع نشدند ، بلکه بنا بدستور رسول الله کور شده ، دست و پای ایشان قطع شد ، و در زیر آفتاب سوزان مدینه بقول طبری : "٠٠٠ همی طپیدند تا بمردند ٠ " ، از این قبیل قتل ها بسیار بودند
٠٠٠
امّا از سوی دیگر ، اگر ایشان در مواردی بخششی هم میفرمودند ، اغلب بخاطر مصلحت اندیشی در سیاست بود و لاغیر ٠ مانند رفتار ایشان با بزرگترین دشمن خویش ابوسفیان ، که بزرگ قبیله قریش بود و مصلحت اینگونه ایجاب میکرد که در فتح مکه او مورد بخشش واقع گردد و حتّی در جنگ طائف ، بیشتر غنائم بدست آمده را به او بدهند ، چون ابوسفیان دوازده هزار شمشیر زن داشت و صادر کردن دستور قتل وی ، بنا به مصلحت نبود ٠٠٠٠
٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭
اگر بخواهیم دلایل خشونت در اسلام را بررسی کنیم باید نظری به ریشه این خشونت در صدر اسلام بیاندازیم ٠ بنا بر مستندات تاریخی ، رسول الله مردی بسیار کینه توز بودند و اگر کسی کوچکترین صحبتی میکرد که به ایشان برمیخورد ، با شدیدترین عکس العمل برخورد کرده و دستور قتل وی را صادر میکردند٠ نمونه هایی از آنها ، یکی داستان قتل "عصما دختر مروان" ، زنی شاعر با سه فرزند بود که شعری در باب ظاهر شدن محمد ، و دستورات حرام و حلال او سروده بود ٠ کوچکترین فرزند "عصما" کودک شیر خواره بود که فرستاده ای در نیمه شب ، کودک را از مادر جدا کرده و خنجر در سینه آن زن شاعر فرو کرد ٠٠٠ نمونه دیگر "ابی عفک" بود ، پیرمرد سالخورده ایکه اسلام نپذیرفت و بر ضد رسول شعر میسرود و حکم قتلش صادر شد ٠٠٠ و دیگری "نذربن حارث" که داستانهای خداینامه های پارسی را بزبان عربی ترجمه میکرد و برای اعراب میخواند ٠ وی طرفداران بیشتری از رسول داشت و بقدری مشهور شد که در قرآن از وی سخن گفته شده٠٠٠ رسول الله تحمل شنیدن انتقادات او را هم نداشت و دستور نابودی او را صادر کرد٠٠٠نمونه دیگر خشونت رسول ، رفتارش با آن چند نفری بود که شترهای حضرت را دزدیده بودند ، آن گروه نه تنها مورد بخشش واقع نشدند ، بلکه بنا بدستور رسول الله کور شده ، دست و پای ایشان قطع شد ، و در زیر آفتاب سوزان مدینه بقول طبری : "٠٠٠ همی طپیدند تا بمردند ٠ " ، از این قبیل قتل ها بسیار بودند
٠٠٠
امّا از سوی دیگر ، اگر ایشان در مواردی بخششی هم میفرمودند ، اغلب بخاطر مصلحت اندیشی در سیاست بود و لاغیر ٠ مانند رفتار ایشان با بزرگترین دشمن خویش ابوسفیان ، که بزرگ قبیله قریش بود و مصلحت اینگونه ایجاب میکرد که در فتح مکه او مورد بخشش واقع گردد و حتّی در جنگ طائف ، بیشتر غنائم بدست آمده را به او بدهند ، چون ابوسفیان دوازده هزار شمشیر زن داشت و صادر کردن دستور قتل وی ، بنا به مصلحت نبود ٠٠٠٠
سخنان بهرام مشیری در برنامه افق ، با آقای سیامک دهقانپور
06:54
0 نظر:
ارسال یک نظر
اشتراک در نظرات پیام [Atom]
<< صفحهٔ اصلی