۱۳۹۳ تیر ۱۱, چهارشنبه

ادعا: خیلی از دانشمندان نظریه فرگشت را رد کرده و از خلقت گرایی حمایت کرده اند
جواب:
بر اساس نتایج نظر سنجی گالوپ در سال ۱۹۹۱ (همچنین نظر سنجی موسسه‌های رابینسون در سال ۱۹۹۵ و ویتام در سال ۱۹۹۷ ) تنها ۵ درصد دانشمندان آمریکایی ،خلقت گرا هستند.
البته این درصد شامل کسانی که در رشته‌های غیر مرتبط با منشا حیات (مثل علوم رایانه،مهندسی مکانیک و …) ،فعالیت می‌کردند نیز می‌شود.اگر فقط رشته‌های مرتبط را در نظر بگیریم،باز بر اساس نظرسنجی رابینسون در ۱۹۹۵، از بین ۴۸۰۰۰ هزار متخصص،فقط ۷۰۰ نفر به خلقت گرایی اعتقاد داشته یا آن را به عنوان یک نظریه معتبر در نظر می‌گیرند.این به این معنی است که کمتر از ۱۵ نفر در هر هزار نفر در بین دانشمندان رشته‌های مرتبط به خلقت گرایی اعتقاد دارند.و باز این آمار متعلق به آمریکاست که در آن تعداد خلقت گرایان از سایر کشورهای صنعتی بیشتر است. در این کشورها،تعداد دانشمندان در حوزه‌های مرتبط که به خلقت گرایی اعتقاد دارند به کمتر از یک در هزار می‌رسد.

علاوه بر این،خیلی از موسسات علمی اعتقاد دارند که شواهد موید نظریه فرگشت به قدری زیاد است که در این زمینه بیانیه صادر کرده اند.آکادمی ملی علوم(NAS) ، یکی از معتبرترین موسسات علمی،سایتی را برای موضوع اختصاص داده است(NAS 1999). در سال ۱۹۸۶ لیستی از ۷۲ برنده جایزه نوبل،۱۷ آکادمی علمی ایالتی، و ۷ آکادمی علمی دیگر،گزارشی را به دادگاه عالی ارایه دادند که در این گزارش به روشنی فرق بین علم و مذهب مشخص شده است و تشریح شده است که چرا خلقت گرایی علم نیست.
 
ممکن است این سوال پیش بیاید که دلیل راسخ برخی از دانشمندان(صرف نظر از تعداد یا درصد آنها) به یک موضوع چیست.خیلی از این گروه، نظریه فرگشت را به دلایل اعتقادات مذهبی خویش و نه براساس شواهد، محکوم می‌کنند.شواهد از نظریه فرگشت پشتیبانی می‌کنند. و در علم شواهد و نه اعتبار شخصی باید اساس نتیجه گیریهای علمی باشد.
 
اغلب،این ادعا که دانشمندان نظریه فرگشت را رد می‌کنند یا از خلقت گرایی حمایت می‌کنند،ناشی از اغراق و یا فریبکاری است.خیلی از دانشمندان به برخی از جنبه‌های فرگشت، مخصوصا فرضیه‌های جدید در مورد آن، با تردید نگاه می‌کنند.(در همه علوم فرضیه‌های جدید قبل از اینکه به نظریه تبدیل شوند بارها مورد آزمایش قرار می‌گیرند و برخی از آنها رد و برخی مورد پذیرش واقع شده و به نظریه تبدیل می‌شوند-مترجم).
 
تمامی دانشمندان برجسته جای احتمال را در مورد فرگشت (و هر نظریه دیگر) باز می‌گذارند،هرچند که وجود چالشهای جدی بعید باشد.خلقت گرایان به طور گسترده،چنین اظهاراتی را سریعا می‌قاپند تا نشان دهند که نظریه فرگشت شدیدا سوال برانگیز است.(در موراد زیادی نقل قولهای خلقت گرایان با منبع اصلی آنها تفاوت زیادی دارد و معمولا جملات و کلمات طوری شکل دهی می‌شوند که بتوانند نتیجه مورد نظر خویش را بگیرند.مخصوصا در ایران به دلیل عدم وجود منابع فارسی مناسب برای مطالعه عموم چنین مواردی فراوان است.-مترجم)
آنها از فهم این موضوع عاجزند که اینکه نظریه فرگشت توانسته است سالها در برابر چنین سوالاتی دوام آورد نشان از اعتبار علمی فوق العاده آن دارد.(معمولا مشاهدات و آزمایشهای جدید باعث بروز سوالاتی می‌شود که ممکن است یک نظریه را به چالش بکشد و نظریه‌هایی،مثل نظریه وجود اتر، بودند که در با یافته‌های جدید ناسازگار بوده و اعتبار خود را از دست داده اند. ولی اینکه نظریه فرگشت توانسته است،بعداز ۱۵۰ سال در برابر یافته‌های و سوالات مطرح شده دوام بیاورد نشان از اعتبار فوق العاده آن دارد.-مترجم)
برگرفته از روز داروین
به عاریه گرفته شده از صفحه: کانون اگنوستیک ها و آتئیستهای ایران

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی