۱۳۹۳ آذر ۲۰, پنجشنبه

نقض آشکار حقوق کودکان در کشور ولایت وقیح :اسلام ناب محمدی

قانون در همه جای دنیا برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان است، اما آیا می دانستید، در ایران قوانینی وجود دارد که به شهروندان اجازه تعرض و نقض حقوق یکدیگر را صادرمی کند؟  

 برای مثال در رابطه با حقوق کودک در ایران قوانینی وجود دارد که نه تنها موجب جلوگیری از کودک آزاری و نقض حقوق کودک نمی شود بلکه موجب تشدید نقض حقوق کودکان می شود.

  
برای مثال:
قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست اجازه ازدواج با فرزند خوانده را صادر کرده. یعنی شخصی که سرپرستی یک کودک بی سرپرست رو به عنوان پدر خوانده یا مادر خوانده به عهده می گیرد می تواند با فرزند خوانده اش ازدواج کند که این مساله از موارد کودک آزاری و همچنین مخالف ماده 21 کنوانسیون حقوق کودک است چطور ممکن است که یک انسان هم پدر باشد و هم همسر !! یا هم مادر باشد و هم همسر!


مثالی دیگری که می توان به آن اشاره کرد:
در قوانين جمهوری اسلامی ايران « کودک » به کسی گفته می‌شود که به سن بلوغ نرسيده باشد.بر اساس قانون مدنی « سن بلوغ در پسر پانزده سال تمام قمری و در دختر، نه سال تمام قمری است.» بنابر اين از نظر قانون مدنی، دختری که نه سال و پسری که پانزده سال تمام سن دارد، بالغ محسوب شده و می‌توانند مانند فردی بزرگسال کليه اعمال حقوقی را انجام داده و همچنين از اين سن، مسئوليت کيفری آنها شروع می‌شود. اگر ملاک نه سال و 15 سال است چرا زير ۱۸ ساله‌ها در ایران نمی توانند وارد مبادلات مالی و خريد و فروش شوند، قادر به شرکت در انتخابات و تعيين سرنوشت خود نيستند، دريافت گذرنامه برای زير ۱۸ ساله‌ها بدون اجازه پدر امکان پذیر نيست، استخدام در ادارات دولتی و اخذ گواهينامه برای وسايل نقليه موتوری برای افراد زير ۱۸ سال ممنوع است. با اين اوصاف کودک کيست و پايان کودکی چه سنی است؟


 همین کودکانی که بر اساس قوانین ایران به دلیل زیر سن بودن از خیلی از حقوق محرو م هستند، اگر جرمی انجام دهند مانند یک بزرگسال با آنها برخورد می شود. برای مثال بر اساس گزارش های نهادهای حقوق بشری ایران بیشترین میزان اعدام کودکان را در جهان دارد.


این در حالی است که بر اساس کنوانسیون حقوق کودک فرد زیر 18 سال کودک محسوب می شود.

 به نقل از کارگاه آموزشی شهروندیار

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی