۱۳۹۴ خرداد ۳۱, یکشنبه

حکومت تک‌جنسیتی و مذهب بدوی - بخش نخست
نویسنده: شکوفه تقی

ایران از جمله مناطق جهان است که سابقه‌ی بیش از چهار هزار سال پرستش ایزد بانویی به نام آناهیتا را دارد. در نجد ایران زن، بیش از دو هزاره به کار کشاورزی و سفالگری اشتغال داشته، گرم و روشن داشتن اجاق خانه و نگهبانی آتش از دیرباز کار بانوان بوده، و نام او، زن، با زندگی پیوندی جدایی ناپذیر داشته است. در همین منطقه مادر مقدس‌ترین فرد خانواده محسوب شده، گیس‌سفیدی و بی‌بی بودن مقامی شامخ به حساب می‌آمده است. مجسمه‌‌های بی شمار... ایزدبانوی باروری که در حفاری‌های ایلام بدست آمده گواه اهمیت زن بوده است، اهمیتی که زن در همه‌ی دوران باستان، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در نجد ایران ادامه یافته است.

چه بر ایران رفته که امروز زنان ایرانی با وجود دریافت بالاترین نشانه‌های افتخار در علم و بسیاری امور دیگر، هنوز از احقاق ابتدائی‌ترین حقوق شهروندی خویش در داخل ایران محرومند؟ هنوز قوانین مدنی می‌کوشند زن را در جایگاهی قرار دهند که ناتوان از اداره‌ی زندگی خویش و فرزندانش به بهانه‌ی نداشتن تمیز عقلی باشد، آنهم در دوره‌ای که جهان تلاش می‌کند حقوق انسانی مساوی برای زن و مرد قائل باشد. علاوه بر آن در رادیو و تلویزیون تبلیغ می‌شود که زنان استاد، دکتر، مهندس که درآمد بالایی دارند و توانایی پولسازی، در مقابل همسرانشان مثل موجودی سفیه یا غیررشید رفتار کنند و حق اختیار بر امور مالی خویش را به مرد بدهند. یعنی زن هم در بیرون خانه کار کند و هم در درون خانه، در عین حال برای خرید ساده‌ترین مایحتاج از «آقا و سرورش» کسب اجازه کند، همانطور که یک برده در خدمت آقا و سرورش می‌ایستد.

این زن‌ستیزی و ابله‌انگاری زنان از کجا آمده و چگونه ‌گسترش یافته است؟ چرا زنان که با کشاورزی، سفالگری، درمانگری، کارهای دستی حتی سپاهیگری و دبیری لیاقت خود را در همه‌ی دوره‌ها به کمال نشان داده‌اند حتی خدایی از جنس خود برای پرستش آفریده‌اند باید به این باور که موجودی ناقص در قضاوت و ناتوان در اداره‌ی امور خویش هستند تن بدهند؟

این مقاله می‌کوشد به نقش مذهب بدوی در زن‌ستیزی و ابله‌انگاری زنان بپردازد. و نشان دهد چگونه در طریقه‌ی معیشت دامداری-عشیره‌ای در شکل گیری مذهبی بدوی مؤثر بوده است. و چرا در صحرا مرد یگانه نیروی مطرح در تنازع و بقا به حساب می‌آید. برای تصویر کردن این پاسخ از قصه‌های ایرانی که موضوعش دخترکشی است بعنوان مثال استفاده می‌شود.
ادامه دارد....
برگرفته از: رادیوزمانه

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی