۱۳۹۳ فروردین ۱۷, یکشنبه

نشانه هایی از فرهنگ در میمون ها و وال ها
مروری بر یافته های جدید در پژوهش درباره رفتار حیوانات
  (مترجم: آناهیتا افقی)
 
انسان ها، تنها جانورانی نیستند که فرهنگ و یا توانایی انتقال و کسب رفتارها را درگروه دارند. در واقع تا حدی توانایی فرستادن پیام و یادگیری در چندین گونه ­ی دیگر نیز مشاهده شده است. اما دو پژوهشی که ماه گذشته (26 آوریل) در Science منتشر شد، تا امروز محکم­ترین شواهد را ارائه کرده ­اند. این پژوهش­ها نشان می­ دهند که میمون­های وِروِت1 و وال­های کوهان­دار 2 رفتارهای جدیدی را از هم یاد می گیرند همان گونه که انسان ها مهارت های جدید را کسب می کنند.

در پژوهش اول، محققان در دانشگاه اندرو3 در اسکاتلند دو رفتار مشخص را در بین یک گروه که شامل بیش از ۱۰۰ میمون وروت وحشی 4 در آفریقای جنوبی بود، مورد آزمایش قرار دادند. به یک گروه آموزش دادند که فقط از ذرت هایی که آبی رنگ هستند تغذیه کنند، و گروه دیگر فقط از ذرت های صورتی مصرف می­کردند.

چند ماه بعد، زمانی که به ۲۷ میمون نورس حق انتخاب داده شد؛ همه بجز دو میمون همان رنگی را انتخاب کردند که مادرهای آنها نیز ترجیح می دادند. علاوه براین، ۷ تا ۱۰ میمون نر بالغ که از یک گروه به گروه دیگر انتقال داده شده بودند نیز به سرعت همان رنگی را که متعلق به گروه جدید بود انتخاب کردند. این نتایج حاکی از آن است که تبعیت فرهنگی5 می تواند شکل دهنده­ی رفتار میمون­های وروت وحشی باشد.

در دومین مطالعه یک گروه دیگر در اندروز داده­ های مشاهده­ ای خود را از مطالعه ۲۷ ساله روی وال های کوهان دار در خلیج ماساچوست جمع آوری کردند. آنها به بررسی این موضوع پرداختند که آیا غذا دهی با تکنیک ضربه دمی 6گسترش پیدا می­ کند( تکنیکی که در آن وال ها با دم خود به آب ضربه وارد کرده تا با گیج کردن ماهی­های طعمه، آنها را در کنار هم جمع کرده و راحت تر صید شان کنند).

پژوهشگران بیان می کنند که از سال ۱۹۸۰ این رفتار تغذیه ای جدید، به ۳۷ درصد از جمعیت، گسترش یافته است. علاوه بر این، به نظر می ­رسد که تقریبا ۹۰ درصد از وال هایی که با این تکنیک عمل می­کردند، آن را از وال های نزدیک خود که این حقه را به کار می­ بردند، یاد گرفته اند.

کارل ون چایک 7پریماتولوژیست دانشگاه زوریخ معتقد است که انتشار این دو مثال، نقطه تعیین کننده بود تا در نهایت بتوانیم توضیح دهیم که فرهنگ در حیوانات معنایی دارد و دیگر از آن گذشته است که در مورد این موضوع بحث کنیم که آیا تبعیت و تقلید فرهنگی صورت می گیرد یا نه!
vervet 1
humpback whales 2
St. Andrews 3
wild vervet monkey 4
cultural conformity 5
lobtail 6
Carel van Schaik 7

منبع
http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/35705/title/Behavior-Brief/
برگرفته از سایت زیست شناسان


 


0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی