۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۰, چهارشنبه

آموزش فرگشت به کودکان
برگردان : دانیال جعفری
از صفحه : کانون اگنوستیک ها و آتئیستهای ایران
تئوری فرگشت از طریق انتخاب طبیعی، یکی از شگفت انگیز ترین و مهم ترین کشفیات بشر بوده است. توان توصیفی و پیش بینی کننده این تئوری به وسعت دانش زیست شناسی است. با این حال در ایالات متحده تنها ۶۰درصد از مردم به آن باور دارند. حتی در میان تحصیل کرده ها هم، فهم این تئوری آسان نیست.
...
شهود انسانی ظاهرا در کودکی شکل می گیرد و در بیشتر اوقات، یافته های طبیعی، با کوچک ترین شواهد، بر شهود غلبه می کنند نمونه اش، تئوری خورشید محوری است. کودکان به محض اینکه توضیح این تئوری را می شنوند، می توانند بفهمند که این خورشید است که ثابت ایستاده و ما به دورش می چرخیم، هرچند ظاهرا بر عکس به نظر برسد. بعضی تئوری ها هم همچون مکانیک کوانتومی حتی بعد از توضیحات فراوان، ازش سر در نمی آوریم. تئوری فرگشت اما چیزی ما بین این دو است. یک پژوهشگر دانشگاه بوستون، تلاش کرده است بفهمد بچه ها نسبت به شکل گیری گونه های زنده چطور فکر می کنند.

روشن شده است که کودکان در سنین مدرسه ابتدایی یعنی بین ۶ تا ۱۰ سالگی، تئوری های عامیانه زیست شناسی شان را شکل داده اند. این تئوری ها، مبتنی بر تلئولوژی یا غایت شناسی است. این همان پاشنه آشیل فهم ما از تئوری فرگشت است.

ما از کودکی، به هر انسانی، یک هدف نسبت می دهیم و بعد این را حتی به اشیا هم گسترش می دهیم. کودکان، وقتی به زرافه نگاه می کنند می گویند گردن درازش، به دلیل این است که می بایست از درختان بلند تغذیه بکند. برای تصحیح این باور نادرست، این پژوهشگر یک دفترچه درست کرده که در ده صفحه یک موجود خیالی که کرم خاکی می خورد را تصویر کرده و توضیح داده در ابتدا از این موجود دو گونه شکم گنده و شکم باریک وجود داشت. وقتی تغییرات جوی، کرم ها را به سوراخ های باریک راند، تنها موجودات شکم باریک می توانستند غذا بخورند و در نسل بعدی اثری از شکم گنده ها باقی نماند.
 
بچه هایی که این دفترچه را خواندند در همین سنین ابتدایی بودند و بعد از آن، برای هر خصلت موجود زنده، توضیحی فرگشتی ارایه می کردند. این اثرات تا ۳ ماه بعد هم پایدار بود. بنابراین شاید بهتر باشد از سنین پایین به کودکان فرگشت را آموزش بدهیم.

http://m.us.wsj.com/articles/SB10001424052702304311204579505574046805070?
mobile=y&mod=WSJ_hps_sections_lifestyle&mg=reno64-wsj

فرستنده : جهان بی مرز

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی